Czy nauka może być zabawą? W Klubie Odkrywców tak! Aktualności Wydarzenia i atrakcje by Redakcja - 6 lipca 20154 listopada 20161 Jak wprowadzić dzieci w świat nauki, by chętnie do niego wracały? W Bytomiu powstała wyjątkowa inicjatywa, która poszerza szkolną ofertę edukacyjną w myśl zasady: uczyć bawiąc i bawić ucząc. W artykule: hide 1 Nauka zamiast basenu z kulkami 2 Widowiskowe eksperymenty 3 Wygoda dla rodziców, okazja do rozwoju dla dzieci Od kilku miesięcy w Agorze Bytom, największej galerii handlowej w Bytomiu, w ramach projektu Klub Odkrywców odbywają się bezpłatne zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku 3–12 lat. To nie są zwykłe lekcje. Najmłodsi uczą się programować roboty, przeprowadzają ciekawe eksperymenty i biorą udział w warsztatach plastycznych. To jedyna w swoim rodzaju inicjatywa, której celem jest edukacja poprzez zabawę. W ten sposób nawet najmłodsze dzieci poznają skomplikowane zjawiska i mogą je zrozumieć – mówi Hanna Petters, marketing manager Agory Bytom. Eksperci od edukacji zgadzają się co do tego, że dziecięce umysły są wyjątkowo chłonne i otwarte na wiedzę. Zwłaszcza tę o otaczającym je świecie, z zakresu chemii, biologii czy fizyki. I chociaż w szkolnym programie skierowanym do najmłodszych pojawiają się zajęcia praktyczne, nierzadko brakuje czasu, by wzbogacić je o wystarczającą ilość eksperymentów i warsztatów. A te dla małych naukowców są najciekawsze. Nauka zamiast basenu z kulkami Na świecie pedagodzy i animatorzy już wychodzą naprzeciw tym potrzebom. Bytomski Klub Odkrywców to jedna z pierwszych takich inicjatyw w Polsce, która jest otwarta dla każdego dziecka i dostępna w przestrzeni galerii handlowej. To świetny sposób na wprowadzenie w świat nauki w sprzyjającej atmosferze. Tematy związane z biologią, chemią czy fizyką rozwijane są poprzez zabawę i przestają kojarzyć się ze szkolnym obowiązkiem – mówi Sonia Myczkowska, koordynator zajęć Klubu Odkrywców. Staramy się również, aby poza okazją do zdobycia rzetelnej wiedzy, warsztaty były nauką pracy w grupie. To umiejętność, która przyda się dzieciom teraz i w dorosłym życiu. Bytomskie zajęcia prowadzi grupa doświadczonych instruktorów, wśród których znajdują się m.in. chemicy, biochemicy, biotechnolodzy i informatycy. CZYTAJ TAKŻE: MAXPOL Sp. z o.o. ma zaszczyt zaprosić Państwa na kolejną edycję Międzynarodowych Targów „Świat Dziecka” w Polsce.Widowiskowe eksperymenty W ramach bytomskiego projektu wydzielono trzy strefy: robotyki, warsztatową i zabawy. W pierwszych dwóch biorą udział dzieci od piątego roku życia. Strefa robotyki to spotkanie z informatyką i mechaniką. Z klocków Lego, silników, czujników ruchu, światła i dotyku dzieci budują roboty, które następnie programują. W strefie eksperymentów czekają różnego rodzaju materiały, fartuchy i cały zestaw małego naukowca. Dzieci uczestniczą tu w zajęciach praktycznych. Wielkim powodzeniem cieszyły się eksperymenty z suchym lodem i bańkami mydlanymi. Tworzyliśmy wielkie bańki, w których zamykaliśmy uczestników. Dzieci zachwyca to, co widowiskowe. To dodatkowy walor, który zachęca je do pogłębiania wiedzy – opowiada Sonia Myczkowska. W strefie robotyki staramy się pobudzić ich kreatywność i samodzielne myślenie. Podpowiadamy, by nie trzymały się ściśle instrukcji i starały się wypracowywać własne rozwiązania. W przypadku najmłodszych dzieci dodatkową zaletą zajęć jest to, że wspomagają niezwykle ważny w tym wieku rozwój umiejętności manualnych. W ramach strefy zabawy dostępne są zajęcia plastyczne. Mali artyści uczą się tworzyć za pomocą różnych technik. Od malowania farbami i węglem przez lepienie z masy papierowej, aż po stosowanie kolażu i frotażu oraz malowanie za pomocą stóp. Wygoda dla rodziców, okazja do rozwoju dla dzieci Umiejscowienie tego typu inicjatywy w centrum handlowym jest wygodnym rozwiązaniem dla rodziców. Zajęcia odbywają się w weekendy. Rodzice wybierając się na zakupy, zostawiają dzieci pod dobrą opieką, a te są na tyle zadowolone, że często nie mogą doczekać się kolejnych spotkań i stale do nas wracają – mówi Sonia Myczkowska. Klub Odkrywców działa przez cały rok. W czerwcu jego uczestnicy generowali dźwięki niesłyszalne dla dorosłych, tworzyli optyczne iluzje i wywoływali erupcję mini-wulkanu. Pojawiły się też eksperymenty z grawitacją oraz malowanie techniką nakrapiania.