Przedszkolne abecadło Aktualności Edukacja by Redakcja - 5 sierpnia 201831 sierpnia 20180 Każdy rodzic obawia się chwili, gdy jego pociecha po raz pierwszy przekracza próg przedszkola lub szkoły. W jaki sposób przygotować dziecko do tego etapu, by uniknąć jego łez i niepotrzebnych histerii? W artykule: hide 1 A jak adaptacja 2 B jak bezpieczeństwo 3 C jak cierpliwość 4 D jak dodatkowe lekcje 5 E jak edukacja 6 F jak fascynacja 7 G jak gry 8 H jak hałas 9 I jak integracja 10 J jak jadłospis 11 K jak koledzy i koleżanki 12 L jak lekcje 13 M jak mobilizacja 14 N jak nauczyciel 15 O jak obcy język 16 P jak przygotowania 17 R jak ruch 18 S jak samodzielność 19 T jak talent 20 U jak udany dzień 21 W jak wyprawka 22 Z jak zarządzanie czasem A jak adaptacja Pierwsze dni w szkole lub przedszkolu bywają bardzo trudne. Dziecku ciężko jest przyzwyczaić się do kilkugodzinnej rozłąki z rodzicami oraz sytuacji, w której opiekuje się nim ktoś inny niż mama lub tata. – Aby oszczędzić maluchowi stresu, przygotowania do szkolnych i przedszkolnych realiów należy rozpocząć znacznie wcześniej – mówi Anna Stokłosa, psycholog – Dobrym rozwiązaniem może być uczestnictwo np. w letnich zajęciach ogólnorozwojowych dla dzieci. Dzięki nim nauczy się obcowania w grupie oraz nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, przyzwyczai się także do obecności nauczyciela. B jak bezpieczeństwo Trudno jest znaleźć takie miejsce poza domem, gdzie dziecko, będąc bez mamy i taty, poczuje się zupełnie bezpiecznie. Sale przedszkolne lub klasy, w których uczą się najmłodsze dzieci zazwyczaj są kolorowe i dostosowane do ich wzrostu, wieku oraz stopnia samodzielności. Mimo tego, maluch początkowo czuje się tam bardzo niepewnie i obco. Warto więc, by poznał te miejsca wcześniej. Dzięki towarzystwu rodziców, a czasem nawet pani wychowawczyni, staną się dla niego bardziej realne i przyjazne. C jak cierpliwość Dzieci w różny sposób reagują na rozstania z rodzicami. Niektóre znoszą to całkiem dobrze, inne natomiast zalewają się łzami już od momentu wyjścia z domu. Cierpliwość i wytrwałość rodziców może jednak znacznie zmniejszyć histerię malucha. Ważne jest więc, by w tych trudnych chwilach zachować spokój, kiedy trzeba otrzeć łzy z oczu dziecka, a przede wszystkim zapewniać je o swojej miłości. D jak dodatkowe lekcje Oferta dodatkowych zajęć dla dzieci jest bardzo szeroka. Pamiętajmy jednak, by wybierać je rozsądnie. – Korzystne są te, na których dzieci oprócz zdobywania nowej wiedzy mogą rozwijać swoje umiejętności manualne lub logiczne myślenie – podpowiada Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak, nauczyciel w Centrum Helen Doron Early English. E jak edukacja Zanim maluch zdąży „wyrobić” sobie własne zdanie na temat nauki, warto uświadomić mu (używając zrozumiałych dla niego argumentów), że edukacja spełnia w życiu bardzo ważną rolę. W ten sposób, zrozumie, że szkoła to nie tylko obowiązki i wczesne pobudki, ale również ciekawe miejsce i sympatyczni ludzie. Ta świadomość pozwoli mu szybciej przywyknąć do nowej sytuacji i tworzyć na to, co dotychczas było obce i nieznane. F jak fascynacja Mimo, że początki są zawsze trudne to z czasem maluch z pewnością odnajdzie się w nowym otoczeniu. Fascynacja szkołą i nauką o otaczającym świecie to dobry moment na to, by pomóc mu odkryć talenty. Warto więc dokładnie obserwować dziecko, by w ten sposób poznać jego predyspozycje i zaplanować przyszły rozwój pasji. G jak gry To jedna z najprzyjemniejszych form spędzania czasu w szkole lub przedszkolu. Edukacyjne zabawy w grupie rówieśników służą nie tylko integracji, ale także ułatwiają dzieciom przyswajanie nowych umiejętności. H jak hałas Przerwy między lekcjami to jedyne chwile, kiedy dzieci mogą swobodnie rozładować swoje emocje, wykrzyczeć się i wybiegać. Gwar panujący na korytarzach ma jednak szkodliwy wpływ na słuch maluchów. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu oraz Politechniki Gdańskiej wynika, że w polskich szkołach panuje niebezpieczne dla ludzkiego ucha natężenie dźwięków (poziom hałasu dochodzi nawet do 110 dB). Maluch wracając ze szkoły powinien więc mieć chwilę na odpoczynek w ciszy i spokoju. I jak integracja Oprócz zdobywania wiedzy na temat otaczającego świata, dziecko nabywa tam również praktycznych umiejętności społecznych. Uczy się prawidłowej pracy w grupie, a codzienne sytuacje pozwalają mu poznawać i identyfikować różne emocje. Dlatego wrażliwość i tolerancję dla potrzeb innych powinniśmy kształtować w dziecku juz od najmłodszych lat. Dzięki temu łatwiej będzie mu zintegrować z rówieśnikami. J jak jadłospis Gdy maluch coraz więcej czasu spędza w szkole, rodzice zaczynają mieć mniejszy wpływ na to co je. W szkolnych sklepikach dziecko z łatwością znajdzie niezdrowe chipsy i słodycze, będące np. przyczyną powstawania próchnicy zębów. Dlatego warto zadbać, by codziennie rano zjadło pożywne oraz zdrowe śniadanie, które korzystnie wpływa na samopoczucie i koncentrację ucznia. Na lunch można przygotować mu domowe kanapki, a jako przekąskę dodać ulubiony owoc. CZYTAJ TAKŻE: Warsztaty tworzenia historiiK jak koledzy i koleżanki Przedszkole i szkoła to miejsca, gdzie dzieci często zawiązują pierwsze w swoim życiu przyjaźnie i znajomości. Obcowanie z rówieśnikami, wspólne zabawy i ćwiczenia w grupie wykształcą w nim umiejętności rozumienia oraz liczenia się z potrzebami innych. Maluch pozna także smak rywalizacji-nauczy się również ustępować i walczyć o swoje. L jak lekcje Czas spędzany w przedszkolu nie upływa wyłącznie na beztroskiej zabawie. Czasami kilkulatek będzie musiał usiąść i przez chwilę grzecznie wysłuchać bajek lub ciekawostek, które opowiada pani nauczycielka. Zajęcia w szkole trwają znacznie dłużej. Chociaż nauczyciele starają się, by lekcje były prowadzone w zróżnicowany sposób to dzieci często miewają problemy ze skupieniem uwagi na konkretnym temacie. Aby uniknąć kłopotów, umiejętność koncentracji możemy ćwiczyć z maluchem także w domu – czytając lub opowiadając mu bajki przed snem, puszczając audiobooki albo słuchowiska dla dzieci. M jak mobilizacja Optymizm rodziców pozwala zredukować stres malucha związany z pierwszym dniem w przedszkolu lub szkole. Na mobilizację dziecka korzystnie wpływa także spokój mamy i taty, który pomaga mu uwierzyć, że nie ma się czego obawiać. N jak nauczyciel Miły i sympatyczny nauczyciel to połowa sukcesu w drodze do tego, by maluch czuł się w przedszkolu lub szkole dobrze i bezpiecznie. – Dla rodziców wychowawca jest także źródłem istotnych informacji na temat ich pociechy. Tylko on jest w stanie dokładnie określić problemy malucha i zagadnienia wymagające poprawy – mówi Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak, nauczyciel w Centrum Helen Doron Early English. O jak obcy język W szkole lub przedszkolu maluch, oprócz zajęć rytmicznych i plastycznych, będzie uczestniczył także w lekcjach z języków obcych. – Rozpoczęcie nauki np. języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie, pozwala dziecku bez większych trudność opanować akcent i nowe słownictwo – mówi Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak. – Jest to także dobry sposób na to, by ćwiczyć jego pamięć oraz kształtować świadomość kulturową – dodaje. P jak przygotowania Dziecko powinno wiedzieć, że przedszkole lub szkoła wymagają od niego wczesnych pobudek. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie niektórych rzeczy jeszcze wieczorem np. ubrań lub podręczników. Rano warto wstać z lekkim zapasem (tak, by mieć czas na spokojną poranną toaletę oraz zjedzenie śniadania) – pośpiech często wywołuje niepotrzebny stres i zdenerwowanie. To udziela się dzieciom. R jak ruch Po szkole lub przedszkolu dziecko powinno mieć czas na odpoczynek i chwilę beztroski. Dobrym rozwiązaniem jest odpoczynek na świeżym powietrzu. Aktywność ruchowa sprawia, że organizm dziecka jest stale dotleniony, ma także korzystny wpływ na układ kostny. Dzięki niej, dziecko ma również okazję by wyładować nadmiar energii. S jak samodzielność Przedszkole i szkoła to miejsca, gdzie dziecko najlepiej uczy się samodzielności. W końcu, w grupie kilkunastu dzieci, panie nie zawsze mają czas by zająć się każdym z nich osobno. Ważne jest, by maluch potrafił jasno wyrażać swoje potrzeby – szczególnie jeśli chodzi o te czynności, których nie potrafi wykonać bez pomocy innych. Jednak zanim na stałe zagości w przedszkolnych murach, powinien nauczyć się samodzielnego ubierania się oraz jedzenie, mycia rąk i buzi. Ta świadomość z pewnością doda mu pewności siebie i zmniejszy przerażanie związane z brakiem obecności rodziców. T jak talent Czas spędzony w przedszkolu i szkole to okazja dla malucha na to, by odkrywać i kształtować swoje talenty i zainteresowania. Programy edukacyjne oprócz zajęć z przedmiotów ścisłych i humanistycznych przewidują również zróżnicowane ćwiczenia muzyczne, plastyczne, teatralne i językowe. Znając już predyspozycje malucha możemy również zapisać malucha na zajęcia pozalekcyjne w szkole lub poza nią. U jak udany dzień Aby pierwszy dzień w przedszkolu lub szkole nie kojarzył się dziecku wyłącznie z stresem związanym z rozstaniem z rodzicami, należy wziąć pod uwagę wszystkie wskazówki, które pomagają przygotować malucha do nowej sytuacji. W ten sposób unikniemy traumy i sprawimy, że nieznane do tej pory miejsca będą naszej pociesze kojarzyć się z miłymi doświadczeniami. W jak wyprawka Rzeczy niezbędne dla przedszkolaka lub pierwszoklasisty warto skompletować wcześniej. Odpowiednio zaplanowane i przemyślane zakupy nie pozwolą o niczym zapomnieć. Ważne jest, by w przygotowaniach wzięło udział także dziecko. Tornister z ulubionym bohaterem oraz samodzielnie wybrane kapcie z pewności umilą czas spędzony w szkole lub przedszkolu. Z jak zarządzanie czasem Etapy przedszkolny i szkolny wymagają od naszego malucha pierwszej nauki prawidłowej organizacji czasu. Początkowo pomagają w tym rodzice, jednak już w pierwszej klasie dziecko powinno wiedzieć, że część czasu spędzanego w domu po zajęciach należy przeznaczyć na zadania domowe. Umiejętności planowania dnia sprzyja uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych. Warto jednak pamiętać, by harmonogram malucha nie był zbyt napięty. Dziecko, oprócz obowiązków, musi mieć również czas na beztroskie leniuchowanie i zabawę.